Mucenici moldovenești, de post



Mucenici moldovenești, de post

De obicei pregătesc mucenicii moldovenești, de dulce, însă anul acesta i-am făcut de post. Am adăugat curcuma (turmeric), care i-a dat o culoare frumoasă, că nici nu am simțit lipsa ouălor. I-am însiropat bine și au ieșit buni ca o prăjitură și aromați de la vanilie și lămâie. Pe unii i-am decorat cu nucă, tradițional, iar pe câțiva am presărat cocos, pentru că sora mea iubește cocosul.

Ingrediente:
Pentru aluat:
10 g drojdie uscată,
400 ml apă,
80+30 ml ulei,
1 linguriță sare,
5 ml îndulcitor,
1 linguriță esență de vanilie,
1 linguriță coajă rasă de lămâie,
O jumătate de linguriță curcuma (turmeric),
570 g făină,

Pentru însiropat:
700 ml apă,
1 linguriță coajă de portocală (în zahăr la borcan),
5 ml îndulcitor,

Pentru decor:
Mieji de nucă, după gust,
Nucă măcinată, după gust,
Nucă de cocos, după gust,
Stafide, după gust

Mod de preparare:
Se pregătește aluatul: se amestecă drojdia uscată cu 100 g făina, se face un spațiu în mijloc, se toarnă apa caldă, se adaugă îndulcitorul, curcuma (eu am pus o jumătate de linguriță, însă se poate pune doar un vârf, pentru că are o culoare intensă), esența de vanilie, coaja de lămâie, sare, dar și 80 ml ulei. Apoi se adaugă făină câtă cere aluatul, până se obține un aluat consistent. Eu am avut nevoie, în total, de 570 g de făină la acest pas.
Se frământă aluatul, aprox 5 minute, iar la procesul de frământare se adaugă aprox 30 ml ulei (nu tot odată, ci teptat, atât cât avem nevoie).
Se lasă aluatul la dospit, acoperit cu folie alimentară, pentru o oră.


Se împarte aluatul în jumătate, apoi fiecare jumătate, iar în jumătăți, și tot așa, ca să obținem bucăți mici, dar egale. Eu am pregătit 16 astfel de bile. Se întinde fiecare bilă de aluat, cu podul palmelor, sub formă unui șnur, pe care îl lungim. Apoi se ia fiecare șnur și se aranjează sub formă de 8, într-o tavă pregătită cu foaie de copt. Se decorează cu mieji de nucă și stafide, dar nu prea mult, pentru că scopul e să-i decorăm la final. Eu am obținut 3 tăvi.
Se lasă acum mucenicii, în tavă, la dospit, pe masă, o oră. 
Apoi se dă fiecare tavă de mucenici la cuptorul preîncălzit, la foc mic, aprox 30 de minute.


Se fierb într-un ibric, pe foc mic: apa împreună cu îndulcitorul și coaja de portocală (ținută în zahăr la borcan), aprox 5 minute, apoi se dă de pe foc.

Când se scot mucenicii din cuptor, se îndepărtează hârtia de copt și se toarnă siropul fierbinte peste ei. Se ung cu miere și se presară peste ei nucă măcinată și/sau nucă de cocos,

Sfat: dacă aveți de obicei arsuri la stomac (cum am și eu) de la combinația drojdie+nucă măcinată, puteți înlocui nuca măcinată cu nuca de cocos. În plus, eu am observat că tolerez mai bine drojdia uscată față de drojdia proaspătă.
Sfat: nuca măcinată și nuca de cocos vor adera mai bine la aluat, dacă se toarnă înainte siropul fierbinte și se ung cu miere, vor avea o notă aparte, o aromă mai intensă.

Porții: 16 mucenici
Timp de pregătire: 2h 30 min
Timp de coacere: 30 min*3 tăvi
   




Poftă Bună!

Comentarii